Petrus

Petrus och Jimmy är mitt i andra året på Systemutvecklarprogrammet på Borås Yrkeshögskola. Utbildningen innehåller allt från att koda backend och frontend till att hantera databaser och utföra systemtester. Dessutom är 35% av utbildningen LIA (Lärande i arbete), något de valt att göra hos oss på CleverApps. Vi passade på att intervjua Petrus och Jimmy om deras tid hos oss och hur LIA-perioden har varit givande för dem. Vi har även pratat med deras mentor, utvecklingschef Matt Gaffney, och CleverApps VD, Thomas Sverker för att få deras tankar om LIA.

Petrus och Jimmy började sin LIA hos CleverApps redan under sitt första år på yrkeshögskolan. När vi frågade om de kände sig förberedda för att komma ut till en arbetsplats så pass snabbt, sa de att de hade fått många olika verktyg av utbildningen. Kurserna de fått speglade verkligheten, och gav både nya kunskaper för Petrus, som gått spelutveckling på gymnasiet, och en bra grund för Jimmy, som inte hade några förkunskaper inom utveckling innan han började på Yrkeshögskolan.

– Jag som inte har någon utvecklarbakgrund har hängt med bra i kurserna, och sedan även här på CleverApps, så då måste utbildningen ha gjort sitt.

Jimmy

Matt har varit handledare och mentor för LIA praktikanter i många år. Under sin mentorstid har han upplevt att programmet på Borås Yrkeshögskolan för systemutvecklare är bra utformat för att hjälpa studenter komma igång med sin karriär som systemutvecklare. Ett exempel är att den inte är lika tung teoretisk och akademisk som till exempel datavetenskap. Den är istället mer fokuserad på praktiska färdigheter som man som systemutvecklare behöver tillämpa i vardagen.

När vi frågade hur det kom sig att de valde CleverApps för sin LIA så var det CleverApps LIA-pitch på yrkeshögskolan de båda fastnade för. Jimmy fastnade för själva idén med CleverApps med en tydlig vision om ett smart affärssystem. Petrus fastnade också likt Jimmy för CleverApps vision, men också för den tekniska beskrivningen av CleverApps som komplext systemlandskap, med väldigt många olika integrationer.

När Matthew besökte Borås Yrkeshögskola för LIA-pitch tyckte han att det var väldigt roligt att se så många blivande systemutvecklare, och att få berätta om CleverApps som bolag för möjliga framtida kollegor. Att just Petrus och Jimmy blev en del av CleverApps var han glad över.

– Båda har ett stort teknikintresse, är otroligt nyfikna och vill lära sig. De är dessutom trevliga och engagerade och har snabbt blivit en värdefull del av teamet.

Matthew Gaffney

Utvecklingschef Matthew Gaffney med Petrus och Jimmy

Under sin första tid på CleverApps fick Jimmy och Petrus vara med och utveckla nya integrationer, något som hjälpte dem att förstå systemets uppbyggnad. Men deras nuvarande uppgift när de lärt sig systemet är att vara en del av 2nd-line support, något som de båda uppskattar mycket.

– Att vara en del av supporten gör att vi blir bättre på problemlösning, samtidigt som det ger oss en bättre förståelse för hur systemet används och fungerar för kunderna.

Petrus

Nu när studenterna varit hos oss en längre tid ville vi passa på att fråga hur det är att jobba på CleverApps. Något Petrus tycker om är veckomötena där de får utvärdera och fråga allt möjligt om arbetet veckan innan. Dessutom är lagandan och samhörigheten som finns i utvecklingsteamet något han verkligen värdesätter. Jimmy har verkligen uppskattat att alla, oavsett vem man frågat i teamet, varit väldigt hjälpsamma, kunniga och engagerade i deras utveckling.

Så vad tar Petrus och Jimmy med sig till sin framtida karriär som utvecklare? Det korta svaret vi fick var “Allt”. Allt från hur man samverkar och utvecklar i team, hur man utformar system efter kundens behov till hur det är att bara vara en del av ett företag som en utvecklare.

– Vi tar åt oss allting, allt är en lärdom.

Petrus

Jimmy

Några ord från Thomas Sverker, VD och delägare av CleverApps

Vi har i några år jobbat med LIA-studenter och ser det som en möjlighet att på sikt hitta framtida kollegor. För att bli en bra utvecklare gäller det att inte bara kunna koda; utan det är lika viktigt att vara påläst och förstå hur kunderna jobbar i systemet. Därför är det viktigt att unga utvecklare inte bara lär sig det tekniska, utan även att lära sig se helheten. För oss som litet bolag med bred produktflora är det avgörande att vi har en bred kompetens och förstår vad som är viktigt för våra kunder. LIA är en chans för både oss och studenterna att lära känna varandra, där studenterna dessutom får erfarenhet och lärdom. Om det blir ett ömsesidigt intresse kan samarbetet mycket väl bli längre än bara en studentpraktik.